Burn out tips.

burn out tips burn out tipsIs een burn – out is het beste wat je kan overkomen?

Ben jij iemand die graag voor anderen zorgt? Die zich druk maakt om het welzijn van anderen? Ben jij zo iemand die het belangrijk vindt dat iedereen het naar zijn zin heeft? En ben jij ook degene die heel vaak bekaf is aan het einde van de dag? Grote kans dat je dan op een gegeven moment opgebrand raakt. En eigenlijk is dat prima.

Verantwoordelijk voor anderen

Een groot deel van mijn leven heb ik enorm mijn best gedaan om anderen in het middelpunt te zetten. Op enig moment kwam ik erachter dat ik me verantwoordelijk voelde voor heel veel mensen en hun geluk, zodat ik me nodig, gezien en gehoord voelde. Dat deed ik onbewust. Zo was ik geworden. En het haalde me elke keer onderuit. Moeheid vormde een rode draad in mijn leven.

Er zijn allerlei trajecten voor nodig geweest om dit in mij om te buigen naar krachtig en energiek in het leven omgaan met anderen én mezelf. De aanleiding voor trajecten die ik volgde waren meestal dat ik of hopeloos opgebrand was en/of dat ik bang was. Herken je dat? Angst voor alleen zijn, angst om niet gezien te worden of een ander soort angst. De laatste keer dat ik onderuit ging, is nu bijna drie jaar geleden. Toen zat ik na een zware periode in mijn werk met een mega-Burn-out thuis. Daarna is het roer écht om gegaan.

Wat leverde de burn-out mij op?

Langzaam maar zeker heb ik de weg naar boven ingezet en ben ik gestaag gegroeid. Ik heb nog beter ontdekt dat voor jezelf zorgen en inzicht in je eigen patronen krijgen, nodig zijn om gewoonten te kunnen doorbreken én een vervullend leven te creëren voor jezelf. Dat had ik echt nooit bereikt, als ik niet in die burn-out terecht was gekomen. Natuurlijk had ik voor die tijd al veel geleerd over mezelf. Al veel ontdekt en bestudeerd over persoonlijke ontwikkeling. Omdat ik iemand ben die nog al vast zat in mijn patronen, was deze ervaring nodig voor een werkelijke verandering van mijn leven.

Geen slechte ervaring

Daarom is de burn-out geen slechte ervaring geweest. Wel heeft het mij veel gekost. Met name energie. Mijn grootste uitdaging was om werkelijk te gaan vertrouwen op mijn gevoel. Vanuit dat vertrouwen stappen te zetten in mijn leven. Want het gaat in tegen alles wat ik mezelf heb aangeleerd.

Positief aan een burn-out

Het positieve van een burn-out is dat juist door deze ervaring je weer voor jezelf kunt gaan zorgen op een manier die goed is voor jou. Je leert je af te stemmen op dat wat voor jou het beste is. Omdat je zo gewend bent om jezelf weg te cijferen, en waar dat uiteindelijk in resulteert, weet je dat het echt anders mag. Dat voelt onwennig in het begin, maar levert je veel op. Je ontdekt bijvoorbeeld dat de kunst van ontvangen mag worden bijgeschaafd, aangemoedigd en goedgekeurd in jezelf. Echt ontvangen, zonder tegenprestatie. Het vraagt morrelen en sleutelen aan gewoonten en gedachten. Het is prima te doen. Je hoeft het jezelf alleen maar toe te staan.

Eerlijk terug kijken

Achteraf kijkend, heb ik er vrede mee dat mijn leven zo gelopen is. Ook jij kan er vrede mee krijgen. Ook jij kan een weg naar boven inzetten. Een leven creëren waar jij in ontspant en je los maakt van patronen die je elke keer weer die vermoeidheid in jagen. Een aantal nieuwe gewoonten helpt om daarmee een begin te maken.  Zo krijg je kilo’s meer energie, blijdschap en compassie voor anderen.

Het hierboven geschreven artikel is geschreven door een deelnemer die bij ons kwam toen ze de diagnose Burn out had gekregen. Hier deelt ze haar verhaal en mening.

 

Hieronder een paar tips van  Monique:

Burn out tips

  • Wees bewust van je gevoelens. Scan een paar keer per dag hoe jij in je vel zit en wat je nodig hebt.
  • Zorg ervoor dat je een lijstje maakt van je behoeftes en dat je nagaat op welk moment van de week je hier aan gehoor kan geven.
  • Maak een plekje voor jezelf in huis, waar je je kunt terugtrekken om even iets voor jezelf te doen waardoor je weer kan opladen (lezen, mediteren, tekenen, of gewoon een dutje doen). Op deze momenten tot jezelf komen zijn helend voor jou en je medemens.
  • Yoga is goede manier om je lichaam en geest met elkaar te laten communiceren en zo jezelf en je behoeften beter te leren kennen.
  • Boven alles, heb geduld met jezelf, geef jezelf de tijd om de patronen te ontdekken die jou motiveerden om jezelf voorbij te rennen en voor anderen te kunnen zorgen én houd je nieuwe koers vol, ook bij terugval. Terugvallen in oude gewoonten geeft niet. Dat hoort bij een leerproces. Zodra je door hebt dat je het doet en je keert weer terug naar je nieuwe voornemens, zullen die spoedig vertrouwd worden.

Conclusie burn out tips

Deze burn out tips zijn een begin om je leven een wending te geven en je af te stemmen op wie jij werkelijk bent en waarvoor je op aarde bent gekomen. Nu is het goede moment, nu is altijd het moment om keuzes te maken voor jouw prachtige zelf. Als je eenmaal een begin hebt gemaakt om een andere koers te varen, is het een verademing. Je kan op een gegeven moment niet anders meer dan kiezen voor jou, omdat het naar meer smaakt, omdat je jezelf steeds leuker gaat vinden!