Mindfulness & yoga reis

Kom naar het ongerepte eiland Sardinie voor een mindfulness & yogareis, de ideale locatie om tot rust te komen en te ontspannen!

Eerste hulp bij mediteren.

 “Mediteren? Ik heb een heel hectisch leven. Ik sta vroeg op om de kinderen wakker te maken, ontbijt en naar school te brengen, dan ga ik naar mijn werk. Als ik uit mijn werk kom, haal ik de kinderen op en maak ik snel wat te eten. Ik maak 1 a 2 keer in de week tijd om even te sporten, maar meer lukt echt niet want ik ben vaak te moe om nog iets te doen.

Vraag: Dus graag wat tips om mindfulness te integreren in mijn leven, want ik kan er niet nog meer tijd voor vrij maken in mijn drukbezette leven.”

Het antwoord wat Boeddha zou geven, zou zijn: Elke dag 1 uur mediteren, als je het druk hebt 2 uur.

 

Dat is mooi, maar even serieus, hoe doe ik dit?

De drukke geest

Onze geest is de hele dag druk in de weer. We kijken ergens naar, maar dan gaan de gedachten meedoen. Daar komen de gevoelens om de hoek kijken en alsof het nog niet druk genoeg is, gaan ook de zintuigen een duit in het zakje doen. Dit, samen met alles wat je op een dag doet, zorgt voor hectiek en uiteindelijk heb geen overzicht meer en wordt je overspannen.

Mediteren

Dan hoor je dat meditatie kan voorkomen dat je overspannen raakt. Dit klopt maar hoe doe je dat?

Nou gewoon gaan zitten en op je ademhaling letten. Vaak denkt men dat de bedoeling is dat je zo min mogelijk gedachten mag hebben, het streven is geen gedachten.

Maar dit is weer een doel en het is prestatie gericht. En het gaat er nu net om dat er geen prestatiedruk is. Anders zou je weer stress van het mediteren krijgen!

Waar gaat het dan wel om?

Het gaat erom inzicht in je geest te krijgen. Wat denk en wat voel je daarbij? Houdt dit verband met elkaar en wat voor informatie geven de zintuigen je?

Al het begin is moeilijk

Als je net begint, lijkt het wel een jungle aan indrukken die je binnen krijgt. En het voelt misschien helemaal niet als tot rust komen, eerder als onrust. Maar laat je niet ontmoedigen, dit is een goed teken!

Allereerst is het belangrijk dat je je gewaar wordt wat er zich allemaal in jouw geest afspeelt. Zonder hier krampachtig een eind aan te willen maken, alles laten zijn zoals het zich aandient. Dit is al een hele moeilijk en belangrijke eerste stap.

Als je in staat bent te gaan zitten en als het ware de observator bent van je geest en de chaos in je hoofd waarneemt, dan ben je al een heel eind.

Geen druk

De reden waarom mensen snel weer opgeven is dat er druk wordt gelegd op datgene wat je doet. Mindfulness, yoga en meditatie zijn geen prestatiegerichte zaken, maar tools om je te leren inzicht in jezelf te krijgen. Mindfulness is bovendien een eigenschap die we allemaal in ons hebben, namelijk aandachtig aanwezig zijn. Deze eigenschap kunnen we ontwikkelen door ons te oefenen door alledaagse bezigheden aandachtig te doen.

 

Meditatie oefening:

In plaats van proberen niet afgeleid te raken, kun je beter proberen het proces te onderzoeken. Wat gebeurt er precies als je gewaarzijn wordt afgeleid door de stroom gedachten? Ga zitten op een prettige plek waar je niet gestoord kunt worden.

Sluit je ogen en richt je aandacht op je ademhaling. Het enige wat je nu doet is je ademhaling opmerken, dus niet veranderen. Kun je met je aandacht bij je ademhaling blijven zonder deze te willen veranderen? En wat voor gedachten komen er bij je binnen? Word je afgeleid door andere zintuigelijke waarnemingen en hoe merk je dit op?

Net als modderig water, als je het niet roert, vanzelf helder wordt, zo zal ook je geest als je die met rust laat uiteindelijk zijn eigen heldere natuur laten zien.