Mindfulness & yoga reis

Kom naar het ongerepte eiland Sardinie voor een mindfulness & yogareis, de ideale locatie om tot rust te komen en te ontspannen!

Begin eens te ademen!

ademhaling blog mindfulness & yoga sardinie

Ademen; we doen het elk moment van de dag en de adem verandert met ons mee. Als we ontspannen zijn is de ademhaling rustig en laag. En als we inspanning leveren gaat het sneller en ademen we meer in. Als we gespannen zijn of angstig dan gaat de ademhaling omhoog. Dus om te weten hoe het met je gaat hoef je alleen maar even met je aandacht naar het ademen te gaan.

Vandaag de dag is onze ademhaling vaak ontregeld, we ademen vaker dan nodig is te hoog en te snel. Dit is grotendeels toe te schrijven aan onze leefstijl. We hebben een druk bestaan. Ook willen we overal aan mee doen en leggen de lat vaak veel te hoog voor onszelf en anderen. We hebben steeds meet behoefte aan materiele zaken. En willen continue op de hoogte gehouden worden, de informatiestroom houdt niet op. Alles wordt steeds dynamischer, van mode tot huishoudelijke apparaten tot vakantiebestemmingen en auto’s. Om dit allemaal op te kunnen hoesten moet er veel en hard gewerkt worden om voldoende geld te verdienen. En om mee te kunnen in deze ratrace.

Continue bereikbaar zijn

Het brengt niet alleen rijkdom en vertier, het brengt ook verwachtingen met zich mee. Continue bereikbaar zijn om geen klanten te verliezen. Maar ook  angstgevoelens over het verliezen van je baan en voldoen aan de verwachtingen. Uiteindelijk worden we in deze tang gehouden en verliezen we onze vrijheid.

Als we niet oppassen zijn we continue alert en staat de spanningsboog steeds gespannen. Zonder tijd te nemen om even echt te ontspannen.

Test:

Probeer eens je inademingen te tellen een minuut lang.

Hoeveel zijn dit er?

Voor een “ normale” ontspannen ademhaling zijn maximaal 6 inademingen genoeg, vaak zitten we echter vele malen hoger.

Ademhaling opmerken

Je ademhaling activeert, bij een hogere ademhaling, je zeuwstelsel en brengt je in een allerte staat. Maar het mooie is, andersom kun je, door lager en rustiger te ademen, jezelf ook in een ontspannen staat brengen. Je zenuwstelsel, maar ook hartslag, bloedsomloop en spijsvertering reageert op de veranderde ademhaling en zelfs je brein.

Daarom is ademen zo interessant en zo belangrijk, juist nu in ons hectische bestaan. We kunnen ons snel bewust zijn van onze ademhaling en deze aanpassen en dit kost vaak maar enkele minuten.

Zelfs al heb je maar weinig tijd, een paar minuten even stil staan/zitten en je aandacht naar jouw manier van ademen brengen. Om vervolgens proberen langer uit te ademen, dit rustig te doen terwijl je buik zich helemaal leegt, zorgt al voor wat ontspanning.

Dus wacht niet te lang, maar ga eens bewust ademen!