Zoek
Sluit dit zoekvak.

Menopauze | De overgang naar een nieuwe fase!

Menopauze wordt vaak in de volksmond de overgang genoemd. Maar het is niet hetzelfde. In dit artikel leg ik je meer uit over wat precies de overgang is en wat menopauze inhoudt.

Wat is menopauze?

Dit is een heel duidelijk ijkpunt in je leven. het is namelijk het moment dat je 12 maanden achter elkaar geen menstruatie meer hebt gehad. Dit weet je dus pas achteraf.

Uit welke fases bestaat de menopauze?

De periode rondom de menopauze wordt de overgang genoemd. De overgangsfase wordt in drie fases opgesplitst:

Perimenopauze

Deze fase gaat aan de menopauze vooraf. Het is de overgangsfase tussen de vruchtbare periode en het volledig uitblijven van de menstruatie.

Kenmerkend voor deze fase zijn:

  • Aanzienlijke daling van de voorraad eicellen
  • Chaotisch verloop van de aanmaak van hormonen door de eicellen
  • Hormonale schommelingen
  • Verandering in de menstruatiecyclus: kortere, langere, onregelmatigere en hevigere bloedingen, periodes van quasi geen bloedverlies
  • Klachten van hormonale ‘tekorten’: slechter slapen, opvliegers, gewichtstoename en stemmingsstoornissen afgewisseld met episodes van te veel hormonen zoals borstspanning en/of erger worden van premenstrueel syndroom (PMS).

De perimenopauze kan jaren duren voordat de menopauze intreedt.

Menopauze

De menopauze is de periode die het einde van de laatste menstruatie aangeeft. Wanneer een vrouw twaalf maanden niet meer heeft gemenstrueerd, dan spreken we van menopauze.

Kenmerkend voor deze fase zijn:

  • De voorraad eicellen is volledig uitgeput
  • De vrouw is niet meer vruchtbaar
  • De hormonen oestrogeen en progesteron worden niet meer aangemaakt.

Postmenopauze

De postmenopauze is de periode na het intreden van de menopauze. Bij vele vrouwen zullen na een tijdje de overgangsklachten afnemen.

Hoe komt het dat er klachten optreden?

In de menopauze maken de eierstokken geen oestrogenen/progestagenen meer aan. Het wegvallen van die hormonen heeft een duidelijke impact op de temperatuurregeling, de psyché, maar ook op heel wat organen (de huid, de bloedvaten, de lever, de blaas, de botten, de vagina, de hersenen…) en andere lichamelijke processen. In mijn optiek kunnen veel lichamelijke en mentale klachten verminderen, als de overgang als een fase wordt gezien, waar je als vrouw ook naar kunt uitkijken. Dus niet alleen kijken naar alle negatieve problemen die het met zich meebrengt, maar ook naar de positieve kanten.

Bron: UZA

Welke klachten kun je verwachten?

  • Opvliegers, plots gevoel van intense warmte gepaard met roodheid, zweten en hartkloppingen.
  • Opvliegers in de nacht
  • Slapeloosheid en vermoeidheid
  • Droefheid, prikkelbaar, depressief, angst, vergeetachtigheid
  • Minder zin in sex, vaginale droogte, vaker blaasonsteking
  • Gewrichtspijnen of stijfheid
  • Hoofdpijn
  • Menstruatie cyclus wordt korter, langer, heviger, lichter, onregelmatiger)
  • Effect op bloedsuikerspiegel, cholesterol en bloeddruk met een hoger risico op cardiovasculaire aandoeningen als gevolg

Wat kun je hier aan doen?

  • Eet gezond en vast minstens 12 uur per dag
  • Zorg voor voldoende beweging
  • Verminder alcohol en cafeïne
  • Zorg voor voldoende proteine
  • Probeer iedere dag 15 minuten in de zon te zitten om voldoende vitamine D aan te maken.
  • Veel buiten zijn.
  • Werk aan je mentale staat door te mediteren op acceptatie en dankbaarheid.
  • Zorg voor een vaste periode van slaap elke dag.
  • Doe minstens 1 keer per week iets leuks.
  • Werk aan lichaamsontspanning.
  • Houd bekkengebied soepel, denk aan losschudden en buikdansen.

Nieuw inzicht

De tekenen van ouder worden zijn steeds meer zichtbaar en dit vraagt om nieuw inzicht. Je krijgt een andere plek in de maatschappij. Niet alleen je lichaam verandert, ook hoe je denkt over van alles. In verandering hoort er ook ruimte te zijn om de verandering toe te staan. Aan te geven dat je er nu anders over denkt en bepaalde zaken anders ziet. De waarheid is dat wat op dit moment voor jou goed voelt. Blijven bij dat wat is en los laten wat niet of nog niet is, zal de uitdaging blijven waar je tijdens het retreat mee mag gaan oefenen.

Je zal merken dat als je je lichamelijke klachten, behorend bij de overgang, op een andere manier gaat bekijken, dat je meer begrip en compassie gaat voelen. Waardoor de overgang een andere waarde voor je gaat krijgen.

Spirituele ontwikkeling

Als je als vrouw de vruchtbare fase verlaat, komt er ruimte voor spirituele ontwikkeling. De overgang naar een nieuwe fase in je leven, waar je weer meer tijd kan maken voor jou. Wat heeft het leven nog voor jou in petto, wat is je doel hier op aarde en wat wil JIJ nu eigenlijk? Deze vragen dragen bij aan jouw spirituele ontwikkeling en tijdens het vrouwen retraite zal je gesprikkeld worden om deze vragen te beantwoorden. Daarom is de overgang zo bijzonder. Je lichaam maakt plaats en creeert ruimte voor jouw kern, jouw ziel en geeft je de mogelijkheid de wens van de ziel helder te krijgen. De tijd is er nu rijp voor!

Wat is een crone?

Er zijn 2 definities van de crone. Beide spreken over de oudere vrouw. De een laat een lastige, niet meegaande duistere oudere vrouw zien en de ander spreekt van een wijze, op levenservaring gebaseerde en meer inzicht in het mystieke, vrouw. Wat mij betreft mogen beiden samenvallen. Als je kiest om je eigen pad te gaan, kun je niet anders dan door sommige mensen als lastig en niet meegaand worden bestempeld. Het is de kunst om als ouder wordende vrouw de levenservaringen die je hebt opgedaan met anderen te delen vanuit een open en begripvol perspectief.

De overgangsfase naar menopauze accepteren

Deze overgang van vruchtbare vrouw naar wijze crone is niet daarom niet alleen een fysieke overgang die je vooral in je lichaam merkt. Als je je bewust wordt dat er op diepere lagen ook een verandering in je plaats vindt, dan kun je de verandering in je lichaam meer gaan omarmen. Hierdoor komt er ruimte voor acceptatie. Hoe meer je je er tegen verzet, hoe meer er verzet voelbaar wordt in je lichaam. Mindfulness en yoga zijn hele fijne tools om je hiermee te leren omgaan en te gaan verzachten. Echt leren luisteren naar je lichaam en loslaten wat niet meer nodig is.

Vrouwen retraite From Sense tot Sensuality op Sardinie

Wil jij jouw overgang naar deze nieuwe fase ook vieren?

En lijkt je dit fijn te doen op een prachtige locatie aan zee?

Kijk je er naar uit om je spiritueel meer te ontwikkelen en wil je leren hoe je dit kunt doen?

Dan is het vrouwen retraite iets voor jou!

Share

Zoek

Opkomende Retraites & Cursussen

Gratis Ebook

Wil je leren hoe jij je in 5 minuten tijd weer ontspannen voelt en volledig gefocused? 

Download mijn E book : De kracht van AA

Aanmelden voor deze cursus

Aanmelden voor deze retraite

Aanmelden voltooid!

Je kunt nu ontspannen!

Het is nu mijn beurt. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.