Mindfulness & yoga reis

Kom naar het ongerepte eiland Sardinie voor een mindfulness & yogareis, de ideale locatie om tot rust te komen en te ontspannen!

To stretch is to destress!

to stretch is destress

Mijn moeder van 74 vroeg zich laatst af waarom het op haar leeftijd nog nodig zou zijn, te leren voorover te buigen en met haar vingers de grond te raken met gestrekte benen. Daar zag ze het nut niet van in. Op mijn leeftijd is dat toch niet meer zo nodig, meende ze.

Wel, dat is niet waar.

to stretch is destressTo stretch is destress. Natuurlijk is het van belang onze spieren op lengte te houden en ze te doorbloeden en veel mensen weten dat ze dit via stretching kunnen doen. Maar er lopen ook zenuwen door ons lichaam. Het centraal zenuwstelsel door onze wervelkolom en het perifeer zenuwstelsel loopt door naar onze ledematen. Op het moment dat we zittend of liggend onze handen naar onze tenen proberen te brengen, met gestrekte benen, brengen we ons zenuwstelsel maximaal op rek. En wat goed is voor de spieren is ook goed voor onze zenuwen. Deze worden ook weer goed gevoed en …. nog veel belangrijker, ze komen tot rust!

To stretch, hoe  doe je dit op een veilige manier?

 Ga recht staan met je voeten op heupbreedte, zorg dat enkels, knieen, en heupen recht onder elkaar staan. Vanuit je bekken bouw je de wervelkolom recht op met je kin iets in, nek gestrekt. Dan buig je op een uitademing, vanaf je hoofd langzaam naar beneden. Hier blijf je minimaal 3 diepe ademteugen en dan op een inademing rol je langzaam op omhoog, wervel voor wervel. Eventueel kun je hier je knieen licht buigen, zodat je geen extra kracht op je kniebanden plaatst.

Herstellen zenuwen

Zo herstellen de zenuwen van het doorhollen wat we ze vaak aandoen, door alsmaar te malen, ons druk te maken en te piekeren, waardoor we onze zenuwen activeren en ze in de alerte stand brengen. Zenuwen zijn gewend, dat als er een gevaarlijke situatie dreigt, ze alert worden en alle niet zo “relevante” zaken zoals de spijsvertering even op een laag pitje zetten. Maar in ons leven is deze gevaarlijke situatie vaak door onszelf bedacht. Niet op tijd zijn voor een afspraak, die deadline niet halen, spanningen op het werk en of relatie, druk van buiten af door anderen, bang zijn voor de mening van een ander. Allemaal niet fijn, maar niet levensbedreigend. Toch?

Dus om de zenuwen even te laten herstellen van hun zware werkzaamheden is het van belang dat ze regelmatig even worden opgerekt, zodat ze tot rust komen. En je zult merken, je komt er zelf ook helemaal van bij!

Dus onthoud ” To stretch is destress!”

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: