Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Dans | Als je kunt lopen, kun je dansen.

Dans is in onze samenleving theatraal en je moet het geleerd hebben anders kun je het niet. Maar niets is minder waar, dansen kan iedereen. Als dit in andere culturen bekijkt, dan zie je dat dans niets anders is dan je uiten. Zoals je als jong kind beweegt en je in een andere wereld waant en als puber elkaar opzoekt en je met elkaar verbindt dmv muziek en dans op festivals of feesten, zo is dans bedoeld om te verbinden. En om je gevoelens te uiten als je er geen woorden voor kunt vinden.

Wat is dans?

Dans vindt men vaak spannend en je kunt het of je kunt het niet. Wanneer ik kijk onder Wikipedia wat dans betekent, dan word ik niet veel wijzer.  Volgens mij is dans net zo oud als de mensheid bestaat. Dieren hebben ook hun eigen dans. Bewegen als universele communicatie is er dus altijd geweest. Voordat er taal was, moest er ook gecommuniceerd worden.

Dans is communicatie

Dans is aanbidding van en met het lichaam. Als je beweegt van binnen uit dan ben je in harmonie met jezelf en kun je jezelf helen. In Afrika hoort dans en zang bij het leven in de vorm van rituelen en spiritueel bewustzijn. Hiervoor gebruikten ze veel inspiratie vanuit de natuur. Zoals het bewegen van de dieren, de elementen en de dagelijkse beweging van de mens. Maar het meest belangrijk is de innerlijke wereld van de danser. Hier begint jouw eigen heling.

Dans is de meest primitieve manier van communicatie en zelfs in de natuur zie je dit nog steeds terug in bijv. paringsdansen.

Dans en zang brengt een gemeenschap samen en je kunt zo blijdschap, verdriet, pijn en passie uiten. Alle spirituele leiders waren ook dansers, omdat beweging werd gebruikt voor elke significatie van geboorte tot dood. Door te bewegen word je wakker en richt je je op je lichaam en naar binnen. Als je beweegt met gevoel en ontspanning dan beweeg je als een rivier, flow. Zo leer je vertrouwen op je lichaam. Door middel van dans kun je kracht, focus en actief zijn versterken. Maar ook zachtheid en heling.

Ademhaling en hartslag

Ritme en beweging zit natuurlijk al in het lichaam. Denk maar eens aan de hartslag, de peristaltiek en de ademhaling. Je ademhaling stroomt als een rivier door je lichaam en deze is erg belangrijk tijdens het bewegen. Om bewegingen vloeiend te maken, gebruik je je ademhaling. Door steeds meer de beweging met de ademhaling te coördineren worden bewegingen steeds vloeiender als een rivier die door je lichaam stroomt.

Je hart slaat als een continue ritme in je lichaam. In contact komen met je hart is weer vertrouwen op je eigen ritme en het aanvoelen van jouw ritme.

De Afrikaanse drums staan voor de hartslag en Afrikaans dansen is helend. Doordat je de alledaagse spanningen van je afschudt. Je gebruikt de aarde om alle spanningen via je voeten te laten afglijden zo de aarde in. Door middel van het verbinden van de ademhaling met de beweging op je hartslag, kom je weer in contact met jezelf. De drums helpen dit te versterken door je voor te stellen dat de drums je hartslag versterken.

Dans der elementen

In mijn methode Sunny mind up, heb ik ook gebruik gemaakt van de wetenschap dat dans en zang verbindt en in balans brengt.

Het energetisch systeem van het lichaam heeft verschillende energie centra die in yoga ook wel Chakra’s genoemd worden. Deze zijn verbonden met de elementen aarde, water, vuur, lucht en ether. Ik laat me hiervoor door verschillende dansvormen inspireren om deze energie centra te activeren en weer in balans te brengen. Dit is laagdrempelig en je hoeft er geen dans ervaring voor te hebben.

Wat betekent dans voor mij?

Dans heeft me altijd erg geboeid. Al vanaf mijn vierde jaar bracht mijn moeder mij elke week naar ballet. Dit vooral vanuit gezondheidsoverwegingen. Ik was erg stijf en zelfs de dokter raadde aan op ballet te gaan. Hoewel ik erg verlegen was en helemaal geen aanleg had, wilde ik toch doorgaan met ballet. Vooral toen ik een jaar of 14 was en begon met modern ballet. Ik leerde wie Martha Graham was en was meteen verkocht.

Moderne dans

Waar Martha Graham vooral bekend om staat, is haar manier van dansen. Deze was vooral expressionistisch en experimenteel van aard. Zij ontwikkelde een geheel eigen techniek, die ook wel de ‘Grahamtechniek’ wordt genoemd. Deze techniek gaat uit van het ritme van de ademhaling. Ook het dansen vanuit de buik staat centraal. De buik vormt het centrum van het lichaam en tevens het centrum van het gevoel. De basis van de Grahamtechniek wordt gevormd door het spannen en ontspannen van spieren, ook bekend als ‘contraction en release.

Spannen en ontspannen

Dit is voor mij inmiddels de sleutel tot een gezond en fit lichaam. Spieren zijn gemaakt om te bewegen. En vaak wordt gedacht dat je spieren aanspant als je ze op kracht traint en ontspant als je ze stretcht. Dit klopt niet. Ook als je de spieren rekt, komt er spanning op te staan. Alleen als je de spieren los laat, dus niet aanspant of rekt, dan kunnen ze ontspannen. En dit gebeurt veel te weinig. Dus in mijn Bodymind lessen leer ik vooral hoe het voelt om de spieren, na het trainen op kracht en flexibiliteit, te ontspannen. Dit gebeurt natuurlijk aan het einde van de les, tijdens de ontspanning. Maar ik gebruik dit ook tijdens mijn schud/ shake en zwaai oefeningen. Durven los te laten is dieper ontspannen.

Aarden en moderne dans

Een ander aspect dat in de techniek van Graham duidelijk naar voren komt is het contact van de danser met de grond. Graham beschouwde de vloer als de aarde, het landschap van de danser. Vanuit deze filosofie creëerde zij ook bewegingen die zittend of zelfs liggend uitgevoerd moesten worden. Graham danste op blote voeten om het contact met de grond zo veel mogelijk te behouden. Haar dans begon altijd met het aarden, het voelen van de aarde onder je.

Ze probeerde in haar dans ook altijd de aarde in verbinding te brengen met de lucht, met de buik als centrum in het geheel. En betrok de 4 elementen bij haar choreografieen.

Verbinding aarde en lucht

Als ik me wel eens afvraag of ik niet teveel verschillende zaken bestudeer, kom ik tot de conclusie dat alles prima samen valt. Als je er maar oog voor hebt. Steeds weer is de verbinding tussen aarde en lucht, lichaam( aarde) en hoofd ( geest/ lucht) het hoofdthema. Het meest belangrijke is wat mij betreft leren meer uit het hoofd te komen, zodat je meer in het heden aanwezig bent.

En zodra je de aandacht naar je lichaam brengt, komt de aandacht vanzelf weer terug in het heden. Je concentreert je op de beweging die het lichaam maakt en volgt de daarbij horende ademhaling. Ook in moderne dans komen ademhaling, beweging en concentratie samen. Dit is de reden dat ik soms bepaalde technieken uit deze dans gebruik om dit te laten ervaren en dat werkt heel goed. Het heeft dezelfde principes als Qigong.

Alles komt steeds weer op hetzelfde neer

Overigens als je je een beetje verdiept in de verschillende stijlen en hun herkomst dan komt het eigenlijk allemaal uit een zelfde bron. En gaat het vooral om de energie in het lichaam te laten stromen. Maar ook de rug en andere gewrichten zo flexibel mogelijk te houden. Daarom zal ik dit jaar ook hier veel aandacht aan gaan besteden, buiten de broodnodige ontspanning. De combinatie van in de ochtend werken aan je energie en flexibiliteit. En in de avond loslaten en ontspannen is heerlijk en zo zal je ervaren dat alles samen valt!

De magie van dans

Ik ben dol op dansen. Voor mij is dansen niets meer dan je verbinden met je ziel ( en zaligheid) en lichaam. De magie die ontstaat als je opgaat in prachtige muziek terwijl je daarbij beweegt, is voor mij helend. Net als zingen je ziel opent en het daarbij niet om de klank gaat, zo is dat ook met dansen. Het gaat niet om hoe je beweegt, maar dat je beweegt. Het lichaam wil spanning loslaten en zich vrij voelen. Dat gaat vanzelf als je je hiervoor open stelt.

Kun je lopen, dan kun je dansen. Kun je praten, dan kun je zingen!

– afrikaans gezegde

Dans en Bodymind

Dit gegeven gebruik ik ook tijdens mijn Bodymind lessen. De beweging op zich is niet belangrijk. Ik gebruik hiervoor veel oefeningen die door fysiotherapeuten/ orthopeden worden gegeven. Deze oefeningen zie je ook veelal terug komen in yoga. Of ik verbind oefeningen/ houdingen en op muziek wordt het dan opeens een danspas. En het is belangrijk je vrij te voelen. Dus niet na te doen maar zelf te kiezen. Als hier dan de juiste muziek bij komt, dan kun je ervaren dat het magisch is. Ervaren of je door een grote balzaal danst of een ander beeld dat je hebt, wat je ruimte en vrijheid laat voelen.

Dans en de vrouwen retraites

Tijdens de vrouwen retraites heeft dans, of lekker bewegen op muziek, zeker een belangrijke plaats. In deze sessie is de opbouw van de muziek belangrijk en kan iedereen bewegen zoals die zelf wil. Rustig beginnen en luisteren naar het lichaam, hoe het wil gaan bewegen. Je mee laten slepen door de klanken van de muziek en proberen gedachten en emoties zo veel mogelijk los te laten. Ik wil je laten ervaren dat de overgang een bijzondere tijd is, waar je mag vieren dat je spiritueel jezelf meer mag gaan ontwikkelen. Nu is er ruimte voor.

Weer plezier hebben in het leven, genieten van je lichaam en van jezelf!

Bodymind oefening- warming up

Hieronder een video van een van mijn Bodymind oefeningen. Deze oefening is onderdeel van een serie, die ik The joy for life heb genoemd. Dit is een warming-up, die vrolijk is en geinspireerd op merengue dans. Je lichaam warmt meteen op en je humeur knapt er ook van op!

Dans en Bodymind retreat op Sardinie

Lijkt het je fijn om dans te ervaren tijdens een bodymind les?

Wil je dit graag combineren met yoga en mindfulness?

En wil je dit eens ervaren op het prachtige eiland Sardinie?

Dan is een mindfulness en yoga reis echt iets voor jou!

Share

Zoeken

Opkomende Retraites & Cursussen

Gratis Ebook

Wil je leren hoe jij je in 5 minuten tijd weer ontspannen voelt en volledig gefocused? 

Download mijn E book : De kracht van AA

Aanmelden voor deze cursus

Aanmelden voor deze retraite

Aanmelden voltooid!

Je kunt nu ontspannen!

Het is nu mijn beurt. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.