Mindfulness & yoga reis

Kom naar het ongerepte eiland Sardinie voor een mindfulness & yogareis, de ideale locatie om tot rust te komen en te ontspannen!

Adem jij wel gezond, of kan het beter?

dagretreat adem jij gezond?

Adem halen, we doen het elke dag en het gaat helemaal vanzelf. Dus zou je zeggen dat is toch altijd goed? Maar dat klopt niet helemaal. Onze adem past zich aan ons aan. Hoe wij ons voelen en waar we aan denken.

CO2 is geen afvalgas

Vaak zegt men dat we verse lucht en zuurstof inademen om ons lichaam te voeden en CO2 uitademen om dit afval uit ons lichaam te laten stromen. Maar CO2 is een hele belangrijke stof in ons lichaam. Als we inademen wordt er in de longen via de longblaasjes zuurstof naar het bloed getransporteerd. De zuurstof deeltjes hechten zich aan de ijzerdeeltjes die in de rode bloedlichaampjes in bloed zitten. Dan wordt via het bloed het zuurstof naar al onze belangrijke structuren gebracht. Zoals onze hersenen, nieren, lever. Het CO2 gas zorgt ervoor dat het zuurstof op al deze plekken terecht komt. Als je te snel en of teveel uitademt dan verlies je sneller CO2 dan dat zuurstof bij de structuren kan komen. En dit heeft vele klachten tot gevolg.

Productie CO2

CO2 wordt geproduceerd door de verbranding van voedingstoffen als vetten en koolhydraten in ons lichaam. Bijvoorbeeld in onze spieren. Waar het vervolgens een reactie aangaat met het water in het bloed. Hieruit ontstaat H+ ( zuur) en HCO3-( licht basisch) en dit wil zeggen dat CO2 ook de Ph waarde in het bloed regelt. De nieren filteren het bloed en verwijdert afvalstoffen. Maar de nieren hebben ook een belangrijke functie bij de regulatie van de pH. De nieren reguleren namelijk, op basis van de pH van het bloed, hoeveel base (bicarbonaat, HCO3-) en zuur (H+) worden uitgescheiden. Bijvoorbeeld bij COPD bij wordt er teveel CO2 in het bloed opgestapeld en wordt het bloed meer verzuurd. Men kijkt dan naar de opstapeling van CO2 in het bloed, dat komt door een lsechte afwisseling van CO2 aan de longen. Leren de balans tussen zuurstof en kooldioxide weer te herstellen door gezond te ademen kan veel gezondheidswinst opleveren, zelfs als je nog maar 1 long hebt.

Fotosynthese

De fotosynthese laat zien dat CO2 voor ons misschien afval is maar door de planten als voeding wordt gezien. Dat is het mooie aan de natuur, de cyclus is er al er hoeft niet gerecycled te worden in de natuur.

Planten gebruiken koolstofdioxide bij de fotosynthese. Bij deze chemische reactie worden water (H2O) en koolstofdioxide (CO2) opgenomen en in glucose omgezet, terwijl zuurstofgas (O2) wordt afgegeven. Voor dit proces is energie nodig. Deze energie is zonlicht. De zonne-energie zorgt voor het aanmaken van glucose. De glucose is energiebron in andere organische stoffen, bouwstoffen als cellulose en eiwitten, ten behoeve van groei en voortplanting. Zo komt de koolstof uit de kooldioxide via fotosynthese terecht in allerlei andere stoffen, deels zichtbaar, zoals cellulose en lignine in het hout van bomen.

Dieren

In kassen wordt koolzuurgas als een soort bemesting van de planten gebruikt: bij aanwezigheid van meer koolstofdioxide groeien veel planten wat sneller. Ook bij een toename van het koolstofdioxidegehalte op Aarde kan de vegetatie sneller groeien.

Dieren doen het omgekeerde van wat planten doen: zij ademen zuurstof in voor de ‘verbranding’ van, uit verteerd voedsel afkomstige, voedingsstoffen. Bij de verbranding van deze vetten en koolhydraten in het lichaam wordt koolstofdioxide geproduceerd, die ze uitademen. De eerder door het zonlicht aan de planten geleverde energie komt tijdens de verbranding van deze voedingsstoffen weer vrij.

Bron: Wikipedia

Beschermmechanisme van het lichaam

Omdat ons lichaam zeer ingenieus is, zorgt het lichaam ervoor dat het beschermd wordt door alle uitgangen te sluiten. Dat is o.a. een reden waarom onze neus verstopt raakt. Het weefsel in de neus zwelt op om te zorgen dat er geen CO2 meer uitgaat. Maar het kan ook zorgen voor krampen in de bronchieen. Denk aan Astma en benauwdheid. Maar ook een brok in de keel kan een teken zijn van te snel ademen. Ook kunnen de aderen vernauwen wat een versnelde hartslag, verhoogde bloeddruk en zelfs hartritmestoornissen tot gevolg kan hebben. Als dit te vaak gebeurt dan schakelt het lichaam over op plan B. En dit betekent dat de nieren mineralen gaan afstaan zoals Kalium en Calcium. En als dit te vaak gebeurt kan dit nierfalen tot gevolg hebben.

Adem gezond, verhoog je immuunsysteem en voorkom klachten!

Gezond ademen is dus van levensbelang. Maar hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen? Allereerst is het belangrijk helder te krijgen hoe jouw ademhaling is in rust en hoe je doorgaans ademt. Dan kan je metingen doen om te zien of je misschien chronisch hyperventileert. Dit lijkt overdreven, maar ik kan je vertellen dat we al snel hyperventileren en misschien denken dat dit wel meevalt. Dit heb ik zelf ook ervaren.

Neusademhaling is gezond

Door je neus ademen heeft de volgende voordelen:

  • de lucht vermengt zich met stikstofmonoxide en dit heeft als voordeel dat het slechte bacterieen doodt en het helpt aderen, luchtwegen en haarvaten verwijden. Dan kan zuurstof beter worden opgenomen.
  • hart-en vaatziekten, diabetes en slaapapneu wordt in verband gebracht met mondademhaling.
  • mondademhalingzorgt voor droog tandvlees, dat zorgt voor ontstekingen en gaatjes. Ook zorgt het voor een slechte adem en een droge mond.
  • Door neusademhaling ga je vanzelf dieper ademen. Dat zorgt voor ontspannen en brengt de bloeddruk omlaag.
  • Bij neusademhaling komt de lucht langs de reukreceptoren. Deze geven signaal af aan dat deel van de hersenen waar emoties zijn opgeslagen. Deze worden zo gestimuleerd.
  • Doordat je afwisselend door links dan weer rechts ademt, harmoniseert dit het hele zenuwstelsel geharmoniseerd.

Het is belangrijk ontspannen te ademen in rust. Maar dit is niet gemakkelijk. Daarom is het goed om te leren hoe het komt dat je ademhaling versnelt. Wat houdt je bezig en waar maak je je zorgen om?

adem en coaching

Je kunt verschillende oefeningen leren om je bewust te worden van de adem en hoe deze onder controle te krijgen. Samen met bewustwording via coaching leer je dan ook waar je snelle ademen vandaan komt. Zo leer je weer gezond ademen en vliegt je gezondheid omhoog.

Je kunt verschillende onderzoeken lezen of meer opzoeken van bijvoorbeeld Dr. Buteyko of het boek Het nieuwe ademen lezen van onderzoeksjournalist J. Nestor. Hij heeft in zijn boek heel wat verschillende onderzoeken gebundeld.